Friday, August 10, 2012

pagi Jumaat

Views

alhamdullillah....pagi yang penuh keberkatan....pagi Jumaat yang indah....aku memang mendambakan ketenangan yang jarang sekali bertandang di hatiku ini....dan kini aku rasakan ianya semakin hampir dan ku harap rasa ketenangan itu kekal bersamaku....insyaallah...

bukan niatku untuk menunjukkan kesalahan sesiapa namun setiap apa yang telah terjadi ku harap menjadi iktibar bagiku....tidak semua orang mampu menerima teguran dengan berlapang dada....ada sesetengahnya menganggap teguran itu merupakan satu sindiran buat mereka...namun jujurnya aku tiada niat buruk padanya waktu aku menasihatinya....

apa yang boleh ku simpulkan dia bukanlah jenis yang boleh dinasihati oleh orang yang lebih muda daripadanya...lebih2 lagi orang sepertiku yang suka melihat dan memberi komen...maaflah tujuanku hanya satu...membetulkan apa yang tidak betul...bukankah itu tujuan kita menjadi seorang pengajar???untuk memperbetulkan apa yang tidak betul pada anak2 bangsa dan memperelok serta memperindahkan Islam di mata dunia??? 

terpulanglah kepadanya untuk menilai baik buruk diriku...kerana bagiku Allah tidak berat sebelah pada setiap umatnya...yang salah mungkin datang dari diriku....dari tutur kataku...tapi itu sahaja yang termampu aku katakan dengan mudah agar dia tahu di mana silapnya dan ku berharap dia menerima dengan berlapang dada suatu hari nanti...

kemaafan telah ku pohon darinya namun tiada jawapan yang ku terima...entahlah...mungkin dia masih berkecil hati dengan kata2ku...dari raut wajahnya sahaja sudah ku temui jawapan yang aku perlukan...memang dia belum boleh menerima kata2ku....mana tidaknya...bertembung muka denganku pun sudah tidak mahu inikan pula mahu berbicara...jauh sekali....

namun setiap apa yang ku dengar dan setiap apa yang ku tahu mengenainya tentang diriku sedikit sebanyak mengguris hati kecilku....biarlah apa yang dikatanya tersimpan kemas jauh di lubuk hati...andai itu yang terbaik aku rela mendiamkan diri....tiada apa lagi yang hendakku kongsikan dengannya...aku tidak tahu ikhlaskah dia berkawan denganku selama ini....

apa pun yang terjadi hidup tetap perlu di teruskan dan aku berharap damai ini berterusan...tidak perlu bagiku cuba "memujuknya" jika hatinya memang sekeras kerikil....biarlah dia dengan egonya dan aku dengan diriku....lebih elok dan menenangkan hati....

~"Don't focus on what you've missed, focus on what you can still catch." (Shaykh Faraz Rabbani)~

No comments: