Saturday, July 28, 2012

Hari ke 4

Views


eeemmmmmm.......pagi ini masuk hari ke empat sudah.....seperti biasa....tiada yang membimbangkan....cuma aku semakin selesa dan aku suka dengan keadaanku sekarang....badan juga semakin ringan....ringan bukan bermaksud sudah kurus ya....^_^

maksudku aku sudah mulai selesa untuk bergerak tanpa rasa letih dan lesu walaupun di dalam bulan ramadhan...ibarat kata aiman azlan sudah namanya pun "FAST-ing"....hahahahahaha...

pagi ini aku tidak mahu bercerita tentang acai berry sangat...namun aku ingin bercerita tentang 2 ekor kucing yang sentiasa ada masa waktu berbuka dan juga waktu sahurku....yang comelnya tentang kucing ini,keduanya ibarat faham dan tahu waktu2 makan aku dan keluarga (sahur dan berbuka )....

bila masuk sahaja azan maghrib keduanya telah ada di tingkap dapur....namun tidak mengiaw....hanya duduk  menanti aku dan keluarga siap makan dahulu....kemudian barulah keduanya mengiaw untuk meminta makanan dariku ataupun mak....kebiasaannya aku tidak memberikan tulang kepada kucing2 itu....

kucing juga makhluk Allah malah sahabat baik nabi....kucing juga punyai rasa lapar....sekiranya kita bagi mereka makan tulang sudah tentu rasa lapar itu tidak bertukar kenyang....cuba kalau situasi itu di gantikan kepada kita....tentu kita merungut dan nikmat kenyang itu langsung tiada...selalunya begitulah aku fikir....

kebiasaannya aku akan memberi mereka makan ikan yang di goreng....sudah menjadi kebiasaan mak akan menggoreng ikan untuk ayah....kadang kala ikan yang digoreng mak akan berlebihan seekor ataupun dua....jadi...ikan2 itulah aku sedekahkan kepada 2 ekor kucing itu.....kadang kala ayam juga aku bagi....

lagipun tidak salah bersedekah kepada binatang....mana tahu di akhirat kelak mereka yang dapat membantu meringankan azab kita....itu kata2 dari mak....pagi ini aku bagi mereka ayam kari yang aku telah cuci dahulu....takut juga kalau2 bagi begitu sahaja mendatangkan kemudaratan kepada kucing itu....lebih baik dicuci dahulu....

~pagi yg sgt indah utk 1 lg kenangan~

No comments: